Tuesday, 20 September 2011

seminar teater kebangsaan 2011

19 September 2011 telah berlangsung Seminar Teater Kebangsaan yang dinaungi oleh Y.B. Dato' Seri Utama Dr. Rais Yatim, Penasihat selaku Pemangku Rektor ASWARA, Dr. Ahmad Rafi Bin Mohamed Ershaq, dan juga pengerusi Cik Rosminah Binti Mohd. Tahir, Dekan Fakulti Teater ASWARA.

Cik Rosminah Tahir

Seminar ini telah mengupas idea2 dan pendapat2 para aktivis teater yang tersohor di Malaysia sebagai ahli panel dan juga undangan khas untuk memikul tanggungjawab bersama menaiktarafkan martabat seni teater di tanah air kita... tema TRANSFORMASI TEATER : ILUMINASI INDUSTRI KREATIF yang diangkat dalam seminar tersebut bertujuan berkongsi idea di kalangan ahli Akademik dan juga Industri... Selain daripada menetapkan satu standard pembelajaran dan pengajaran Teater ke arah tranformasi industri kreatif dan juga mencari persefahaman intelektual dalam membangun industri kreatif Malaysia...

Skop tajuk :

- tranformasi pasaran teater Malaysia
- transformasi pendidikan teater
- transformasi teater dari segi keperluan infrastruktur dan pembangunan teknologi
- transformasi teater menjana ekonomi negara
- transformasi naskhah dan produksi

para pembentang :

- Zakaria Ariffin
- Marlenny Deenerwan
- Norzizi Zulkifli
- Dr. Nur Afifah Vanitha Abdullah
- Mohd. Hafiz Askiak
- Umi Kalsom Ahmad
- Prof. Sr. Dato' Dr. Kamarudin Mohd. Nor
- Hamzah Mohamad Tahir
- Hafshizan Hashim
- Wahab Hamzah
- Sabri Buang
- Siti Rohayah Attan
- Shahrul Fitri Musa

Selain itu, ada satu sesi khas bersama tetamu jemputan iaitu tokoh Y. Bhg. Datuk Johan Jaafar selaku Pengerusi Media Prima Berhad sebelum pementasan hasil karyanya dilaksanakan oleh Pelajar Fakulti tahun dua Teater ASWARA atas bimbingan Datin Marlia Musa di sebelah malamnya.

Y.Bhg. Datuk Johan Jaafar

*semua topik yang dibentangkan oleh para panel sangatlah menarik tetapi saya sangat2 tertarik disini dengan topik yang dibincangkan oleh Encik Sabri Buang dari Singapura yang telah membincangkan tentang Transformasi Pasaran Teater Malaysia... beliau telah membuka ruang dan minda untuk masyarakat melayu lebih berusaha dan berjaya di dalam industri ini dimana beliau mengetengahkan satu formula yang telah digunapakai oleh beliau sepanjang dua dekad menjadi anak seni melayu yang telah merantau hampir ke seluruh pelusuk dunia... formula tersebut dipanggil Blue Ocean Strategy (BOS) dan disini ada sedikit intro tentang BOS ini dan ianya sangat2lah menarik untuk dipraktikkan bagi seseorang itu atau sesebuah komuniti untuk menghadapi cabaran dan mencapai matlamat di masa akan datang...

Encik Sabri Buang

What is Blue Ocean Strategy? Ten Key Points

BOS is the result of a decade-long study of 150 strategic moves spanning more than 30 industries over 100 years (1880-2000).

BOS is the simultaneous pursuit of differentiation and low cost.

The aim of BOS is not to out-perform the competition in the existing industry, but to create new market space or a blue ocean, thereby making the competition irrelevant.

While innovation has been seen as a random/experimental process where entrepreneurs and spin-offs are the primary drivers – as argued by Schumpeter and his followers – BOS offers systematic and reproducible methodologies and processes in pursuit of blue oceans by both new and existing firms.

BOS frameworks and tools include: strategy canvas, value curve, four actions framework, six paths, buyer experience cycle, buyer utility map, and blue ocean idea index.

These frameworks and tools are designed to be visual in order to not only effectively build the collective wisdom of the company but also allow for effective strategy execution through easy communication.

BOS covers both strategy formulation and strategy execution.

The three key conceptual building blocks of BOS are: value innovation, tipping point leadership, and fair process.

While competitive strategy is a structuralist theory of strategy where structure shapes strategy, BOS is a reconstructionist theory of strategy where strategy shapes structure.

As an integrated approach to strategy at the system level, BOS requires organizations to develop and align the three strategy propositions: value proposition, profit proposition and people proposition.




*hehee kawan2 paham tak? huhuuu malas lah nak translate panjang2... agak2 tak berapa nak paham tue ape lagi copy n paste guna translate google lah...huhuhuhuuu macam tak biase plak kan? hahaaa... tapi tadi 1st tyme saya taw pasal formula nie n saya sangat2 berminat dengan kaedah yang digunakan...

so mungkin dengan sedikit info ini dapat lah kita sama2 menimba ilmu baru walaupun ada segelintir kawan2 yang bukan dalam industri teater... tapi formula ini boleh juga dipraktikkan kepada kehidupan seharian mahupun dalam pekerjaan lainnya terutama dalam mencapai sesebuah objektif dalam kumpulan...

sekian dulu majlis ilmu dari saya yang serba kekurangan ini... harap dapat membantu menjana kita menjalani kehidupan dengan lebih baek lagi... insya4JJI amin... :)



No comments:

Post a Comment

REVIEW : TEATER NISYA KHALEED

Assalammualaikum & salam sejahtera warga net & para pencinta Teater sekalianzzz ;) Setelah hampir 2 tahun kita tak bersua di si...